A Corvette-et sokan csak affle Porsche-ptlknak tartjk. A vlekeds tptalaja leginkbb az rcdula lehet: ha a kzel azonos teljestmny modelleket nzzk, a Corvette feleannyiba kerl, mint a Porsche.
Tesztnk alanya a Corvette C5-s jelenlegi modellje, abbl is a legjobban feszerelt vltozat, 60 000 Eurrt. Ha rendesen levmoltatjuk, tulajdonkppen vehetnk j Porscht olcsbban, br igaz ami igaz, a Boxstert mg maguk a porschsok se veszik Porsche-szmba. s teljestmnyre, felszereltsgre, meg sok minden msra a kt aut tnyleg nem azonos kategria. Egy hasonl erej Porsche, mondjuk egy 911-es Carrera Cabrio 110-120 ezer eur krl jr, s az ltala kivltott ellenszenv is legalbb a duplja annak, amit egy Corvette-es elknyvelhet.
Mert tfekvs ide, gyorsuls oda, sportaut esetn elsdleges szempont az imidzs; ne is tagadjuk, tbbek kzt ezrt is vgyunk sportautra. Egyrszt, amikor vezetjk, msrszt, amikor kiszllunk belle valahol. Porscht birtokolni ktes dicssg, mert br a vilg egyik legjobb sportautja, szz emberbl nulla mosolyodik el nkntelenl, ha meglt egyet.
A Corvette mosoly-indexe lnyegesen kedvezbb, a Corvette-es nem arrogns, felkapaszkodott jgazdag aranyifj, hanem rokonszenves elmebeteg, akit kicsit irigylnk a remek aut miatt, ugyanakkor sajnljuk, hogy mennyit fogyaszthat az amerikai szrnyeteg: a Corvette-es a modern kor don Quijotje, remnytelen harcban a benzinrakkal.
Kiszllni lapos sportautbl sose hls dolog, illetve maga az, hogy az ember egy ilyenbl kerl el, az termszetesen hls, de a mvelet szertorna-rsze mr sokkal kevsb vidm. A Corvette nem ignyel Magyar vndort, mint az Opel Speedster, de az ls pp elg kagyl, s a hasmagassg alacsony ahhoz, hogy egy vatlan pillanatban Mr. Bean vljon bellnk. A Chevrolet azonban gondoskodott valamelyes tmutatsrl: a szjhagyomny segtgvel terjesztett alternatv hasznlati utasts szerint kiszllskor elszr nyitjuk az ajtt, majd bal tenyernket a kszbre dombortott Corvette emblmra tmasztjuk. Karunkat nyjtva felemelkednk az lsrl, s knnyed mozdulattal kilendtjk lbainkat. Ettl a pillanattl kezdve a gyr mossa kezeit, mindenki boldoguljon, ahogy tud, s ha az emblma elkopott a sok tenyerelstl, rendelhetnk msikat.
A Chevroletnek kt igazn sportos autja van. A nagyobbik, a Camaro a ksbbi, ez a Ford Mustang vetlytrsaknt lpett piacra 1967-ben. Egyszer vezettem mr Camart, radsul az erteljesebbek kzl val Iroc Z vltozatot, ami az impreszv fogyasztson kvl nem tett rm mly benyomst. Brkit le lehetett trni vele az autplya bels svjbl, de sem minsgrzet, sem tnyleges minsg tern nem gyztt meg. s a vezetsi lmny sem csak a mrtktelen lerhalmozsrl szl.
Az j Corvette minden szempontbl kellemes meglepets. J, a formja nem klnsebben vratlan, ismerjk mr pr ve; de hiba vagyunk felkszlve az lmnyre (tudtuk, hogy llatul nz ki), a szv mgiscsak nagyot dobban, amikor elszr futunk ssze.
A forma mindenkppen jobb, mint az elz szri: az 1984-es C4-bl bntan hinyzott a legends msodik Corvette-nemzedk agresszv, plasztikus gmblysge. Ebben azonban mr tbb ponton is visszaksznnek a Sting Ray motvumai: a hts ikerlmpk ovlostva, a tet bebuckstva, a kerkvek a motorhztetn tldombortva.
A minsgi fejlds gyben nincs sszehasonltsi alapom, mert rgebbi Corvette-et nem vezettem. A tesztelk viszont nem voltak j vlemnnyel a Corvette sszeszerelsi minsgrl, legalbbis a C4-es szriig bezrlag. A C5-rl mr az volt a vlemnyk, mint most nekem: meggyz alapossggal megptett-sszerakott aut.
Semmi nyiszogs, zrgs, nyszrgs, rejtlyes hangeffektusok motorbl-futmbl. Leszmtva a 200-as tempnl halk ftylsbe kezd targatett, ez viszont inkbb erny: kevs autval lehet 260-nal ftyrszni. Egybknt minden nylik, csukdik, nem zrg, sem egyenesben, sem kanyarban, sem ktyn. Egyszval akr svd aut is lehetne, minsgi szempontbl persze.
A hts, laptott flgmb formj szlvd (csere esetn fogy. ra 1.5 milli Ft) kzpen kapott egy kis bemlyedst, tiszteletadsknt az 1963-as modellnek, melynl a hts veget fm osztotta kett. A vlgyecske a targatettis kettosztja, a dupla domborts legkzelebb a motorhztetn tnik fel.

A C5 186 cm szles, ami bizony elg sok, fleg ehhez a magassghoz. Navan azt gondoln az gyfl, j is ez gy, a Chevrolet dizjnerei azonban gy gondoltk, nem rt egy kis optikai szlests is, gy a Stingray-rl ismert hts dupla karikalmpt vzszintesen megnyjtottk. Hasonlan a V8-as motorra finom diszkrcival utal ngy kipufogvget. gy kell sportaut htuljt szrnyak s felkunkorodsok nlkl sszehozni.
A dnten matt fekete beltr akr Porsch is lehetne, mindkettbl ersen hinyolok egy j adag krmot. Nagyjbl azonos a mszerek mennyisge, gombokbl viszont jval tbb van, egy fullos amerikai autnl ez termszetes is. A cscsfelszereltsg a jelenlegi Corvette-nl nem merl ki az automata klmaberendezsben- s vltban, a brlsben s a targatetben, hanem bizony HUD is van.
HUD-ot pedig autban most lttam elszr, gy lben, autban. Vgre egy hrombets betsz, ami nem egy menetbiztonsgi elektronikai egysg a sok kzl, hanem olyasmi, ami nem csak a szakmabeliek szmra jelent kzepesen rdekes ktelez olvasmnyt. A HUD teht a Head Up Display rvidtse, fordthatnnk "Fel a Fejjel Kijelz"-nek is, hiszen egyrszt optimizmust sugall, msrszt vgre nem kell lenznnk, ha a sebessgnkre, vagy nhny egyb alapadatra vagyunk kvncsiak. |